Friska och starka!

Nu är vi äntligen äntligen ÄNTLIGEN friska allihopa här hemma! Så himla skönt. Hailey är helt återställd och Rickys röda ögon börjar bli vita igen.

Min lilla tjej fyllde 5 månader på julafton och hon utvecklas mer och mer för varje dag som går. Det är så otroligt spännande att följa hennes utveckling och man blir lika glad och stolt för varje litet nytt ljud hon får fram eller varje liten ny rörelse hon lär sig. Hon börjar bli jättestarkt i ryggen och kan sitta själv några sekunder åt gången med lite stöd men det känns inte som att det är långt kvar innan hon sitter helt själv. :)

Jag tycker det är så snurrigt det där med smakportioner/mat/dryck nu i början när man inte riktigt fått in någon bra matrutin än. Jag skulle vilja ha ett schema där det står exakt hur, när, hur mycket, hur ofta allt ska va. Alla säger så olika också. Just nu får hon ersättning 5 gånger per dag och då äter hon ca 200ml åt gången. Det brukar vara vid 08.00 när hon vaknar sen ca var tredje timme fram till läggdags 20.00 och sen sover hon hela natten. Men nu har jag börjat ge henne gröt också vid 11 på förmiddagen och försöker öka lite i mängd varje dag. Så får hon ersättning också direkt efter de. Det är detta med övergången som jag tycker är svårt för hon äter en hel flaska ersättning direkt efter gröten och meningen är väl att gröten sen ska ersätta det målet. Jag brukar även blanda i lite fruktpuré i gröten och till de får hon vatten.

Någon som har nått bra matschema för bebis 5-6 månader? :)

1 Anonym:

skriven

Jag tror det är väldigt olika.
Jag gav alltid gröt på morgonen sen gav jag halva portionen ersättning, sen gav jag även "lunch" i form av potatis eller morötter osv... Och sedan hel portion ersättning.

Inget vatten behövs ju om du ger ersättning. Om det är sommar r det kanske nödvändigt men nu behövs det inte :) om hon inte vill själv förstås..

2 Sotnosen:

skriven

Vad skönt att alla börjar bli friska igen! Vilka underbart vackra ögon hon har!

Kommentera här: