Bakdag

Fy vilket väder! Idag vågar jag inte ens gå ut! Det rasar stora snöblock från taket på huset mitt emot. Ett sånt vill man ju inte ha i huvudet! Jag kanske måste ta och införskaffa sånna där snödäck till vagnen trots allt.
Men men, det blir en mysdag istället och det kan man ju inte klaga på. Hailey får ha pyjamasen på hela dagen och jag min mysdress.

Igår gick jag och Hailey till Kungsträdgården och spanade in deras julmarknad. Det var jättefint men ganska lite saker än så länge. Efter det åkte vi hem och bakade julgodis! Det blev Knäck och Big Mama's Fudge!

Knäck ca 60 st
2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
Ett paket hackad mandel (50 gram)

Blanda grädde, sirap och socker i en tjockbottnad kastrull. Koka utan lock, rör om då och då tills smeten klarar kulprovet för knäck eller tills temperaturen är 122°, ca 15-30 minuter. Tillsätt mandel. Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna. Förvara i kyl.

Kulprov: Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula. Knäckkulan ska vara fast till hård.

Big Mama's Fudge ca 1 kg
4 dl Vispgrädde
5 dl socker
3/4 dl kakao
1 dl sirap
2 msk Smör

Blanda grädde, socker, kakao och sirap i en stor kastrull.
Koka upp och låt fudgen bubbelkoka ca 40 min.
Fudgen har kokat färdigt när du kan göra en kula av en droppe smet som droppats ner i ett glas kallt vatten.
Lägg 2 msk smör i en skål.
Häll ner fudgesmeten.
Vispa med elvisp 10-15 min tills kolan släpper kanterna.
Häll upp smeten på ett bakplåtspapper.
Bred ut till en tjock fyrkant.
Ställ kallt att svalna. Skär fudgen i små fyrkantiga bitar. Förvaras kallt!

Enjoy!

1 Joey:

skriven

Så himla fin bild på dig och hailey!

Kommentera här: